Zasady przyjmowania i udziału dzieci w terapii SI
Zasady przyjmowania i udziału dzieci w terapii integracji sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej jest procesem neurologicznym dzięki któremu otrzymujmy zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji płynących z otoczenia
i z własnego organizmu. Zajęcia te to ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem sprzętu specjalistycznego. Ich celem jest normalizowanie odbioru doznań sensorycznych co pozytywnie wpływa na układ nerwowy i funkcjonowanie dziecka. Zajęcia polegają na wykonywaniu przez dziecko kierowanych aktywności i ćwiczeń fizycznych stymulujących układy sensoryczne: przedsionkowy, proprioceptywny, dotykowy, słuchowy, wzrokowy i węchowy. Jest to proces wymagający systematyczności i długotrwały. Terapia SI nie jest metodą rehabilitacji, a raczej wsparciem dla rozwoju dziecka.
Ze względu na ogromne zainteresowanie terapią integracji sensorycznej i bardzo ograniczoną ilością miejsc stworzyliśmy regulamin, który wyjaśni kwestie zapisów na zajęcia:
- Na terapię przyjmowane są dzieci uczęszczające do placówek /szkół i przedszkoli/ z terenu działania Poradni.
- Nabór na zajęcia odbywa się raz w roku (od 01.09.2025 do 12.09.2025).
- Na terapię rodzice zgłaszają dzieci składając wymagane dokumenty w sekretariacie Poradni we wspomnianym terminie.
- Komplet wymaganych dokumentów obejmuje:
- Wniosek o objęcie dziecka terapią integracji sensorycznej (PDF)
- Kserokopia diagnozy integracji sensorycznej
- Ewentualne zaświadczenie o braku przeciwskazań do prowadzenia terapii
w przypadku stwierdzonych poważniejszych chorób /np. zmiany EEG, wady serca, padaczka, hemofilia, choroby, skóry itp./ - Ewentualne zaświadczenia, informacje od specjalistów do których dziecko było kierowane po diagnozie SI /np. neurolog, ortopeda, fizjoterapeuta, ortoptyk, okulista, laryngolog itp./
- W przypadku posiadania orzeczenia o WWRD zaświadczenie o nierealizowaniu zajęć SI w innej placówce oświatowej lub NFZ (wzór PDF)
- Podstawą przyjęcia dziecka na terapię jest posiadanie diagnozy integracji sensorycznej, nie musi ona być wykonana w PPP3, ale musi być aktualna czyli nie starsza niż 2 lata. Niedostarczenie diagnozy powoduje odrzucenie wniosku.
- Na terapię przyjmowane są dzieci, które w chwili rekrutacji ukończyły 4 rok życia, a nie ukończyły 8 roku życia.
- Na zajęcia przyjmowane są dzieci nieuczestniczące na terapię w innych placówkach oświatowych oraz placówkach NFZ.
- Jeśli dziecko posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i realizuje ją
w innej placówce, gdzie nie ma terapii SI konieczne jest dostarczenie zaświadczenia
o takiej sytuacji, aby jego wniosek mógł być rozpatrywany. (wzór PDF). - Terapia trwa jeden rok szkolny (dwa półrocza) od października do czerwca.
- Zajęcia odbywają się na teranie Poradni, raz w tygodniu, a o ich długości decyduje terapeuta uwzględniając wiek i możliwości dziecka. Przeważnie jest to 45 minut.
- Na podstawie złożonych dokumentów zostaje powołany zespół składający się ze wszystkich terapeutów oraz W-c Dyr. rozpatrujący wszystkie wnioski i określa listę osób przyjętych.
- O przyjęciu na terapię decydują kryteria: posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności (przy WWR tylko z informacją o niekorzystaniu z terapii w innej placówce), wiek dziecka (pierwszeństwo mają dzieci szkolne),dzieci uczęszczające do placówek publicznych, stopień zaburzeń. Kolejność składania wniosków nie ma znaczenia.
- O zakwalifikowaniu na zajęcia rodzice będą informowani telefonicznie we wrześniu. Jeśli rodzic nie będzie odbierał telefonu, zostanie podjęta próba skontaktowania się e-mailowo. Bark reakcji opiekunów będzie rozumiany jako rezygnacja z zajęć.
- We wrześniu zostaje ustalony termin zajęć na cały okres terapii, raczej bez możliwości późniejszej zmiany. Dzieci starsze i posiadające orzeczenie o niepełnosprawności mają pierwszeństwo w wyborze godziny spotkań. Dzieci przedszkolne mają przeważnie proponowane godziny wcześniejsze (raczej poranne i do godziny 18).
- Brak informacji ze strony Poradni oznacza niezakwalifikowanie na zajęcia.
- Rodzice zobowiązani są do informowania o nieobecności dziecka na spotkaniu.
- W przypadku trzykrotnego nieodwołania zajęć lub 50% nieobecności w semestrze dziecko zostaje skreślone z listy uczestników, a terapia zostaje zakończona.
- W zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie dzieci zdrowe /bez przeziębień, bólu brzucha, biegunki, gorączki, grypy, osłabienia, bólu głowy, intensywnych, zaostrzonych objawów alergii itp./ W przeciwnym wypadku terapeuta ma prawo odmówić przyjęcia dziecka na zajęcia lub przerwać spotkanie. Terapia SI to ćwiczenia ruchowe, wymagające wysiłku, przy niedyspozycji zdrowotnej dziecko nie może w pełni z niej korzystać.
- W zajęciach nie mogą uczestniczyć dzieci z urazem głowy lub kończyny. Po zakończeniu leczenia konieczne jest dostarczenie zaświadczenia o braku przeciwskazań do udziału w zajęciach lub konieczności dostosowania terapii, ograniczeń pourazowych.
- Rodzic dostarcza terapeucie aktualne informacje dotyczące stanu zdrowia, przebytych konsultacjach z fizjoterapeutą, ortopedą, laryngologiem, ortoptykiem lub psychologiem, psychiatrą.
- Dziecko powinno być w stanie pozostać bez rodzica w czasie terapii i być gotowe do współpracy.
- Dziecko powinno być ubrane wygodnie, w strój sportowy, który nie krępuje ruchów. Raczej unikając jeansów, sukienek, spódniczek itp. Jeśli dziecko ma długie włosy dla jego bezpieczeństwa i komfortu wskazane jest ich związanie. Dziecko ćwiczy w skarpetkach najlepiej antypoślizgowych lub boso.
- Ze względu na ruchowy charakter zajęć, co najmniej godzinę przed rozpoczęciem zajęć dziecko nie powinno spożywać pokarmów.
- Rodzic zobowiązany jest do przyprowadzania i odbierania dziecka punktualnie.
- W przypadku spóźnienia na zajęcia, nie będą one przedłużane. Nie odpracowujemy zajęć, które wypadają w dni wolne, podczas zwolnienia lekarskiego lub urlopu terapeuty.
- Jeśli dziecko na zajęcia przyprowadza lub odbiera ktoś inny niż rodzic/opiekun prawny konieczne jest wcześniejsze dostarczenie upoważnienia dla tej osoby/osób (PDF)
- W przypadku kiedy dziecko rozpoczyna trening słuchowy, rodzice zobowiązani są do zgłoszenia tego terapeucie. Na czas treningu Tomatisa terapia zostaje zawieszona.
- Rodzice przy rozpoczęciu terapii w Poradni zobowiązują się do współpracy z terapeutą i do wykonywania ewentualnych jego zaleceń.
- Rodzic informuje terapeutę o ewentualnych zmianach w zachowaniu dziecka
i wykonanych w trakcie terapii badań i diagnoz związanych z trudnościami dziecka.