Statut Poradni
S T A T U T
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3
z siedzibą: 01-513 Warszawa, ul. Felińskiego 15
I Postanowienia ogólne
§ 1.
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3, zwana dalej Poradnią jest publiczną placówką oświatową, działającą na podstawie przepisów:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 11 stycznia 2017 r. poz. 59)
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 11 stycznia 2017 r. poz. 60)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( U. z 2015 r. poz. 2156
z późn. zm.) - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191
ze zmianami) - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych,
w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199 ze zmianami) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1492)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci
i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1616) - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 25 sierpnia 2017 r. poz. 1591, za: ww. ustawą Prawo oświatowe)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017 poz. 1575)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2018 r., poz. 2140)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz.U. 2017 poz. 1653)
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami)
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, a także krajowych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, m.in. z dn. 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018, poz. 1000).
- Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Stołeczne Warszawa. Nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
- Siedziba Poradni mieści się w Warszawie przy ul. Felińskiego 15.
- Poradnia obejmuje działaniem dzielnicę Żoliborz i część dzielnicy Bielany. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, który określa Uchwała Nr XXXV/873/2016 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 22 września 2016 r.
w sprawie określenia terenu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez m.st. Warszawę. W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu
na miejsce zamieszkania dziecka. - Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pracownikami Poradni są: psychologowie, pedagodzy, logopedzi, pracownicy służby zdrowia (lekarze), pracownicy administracji i obsługi, wolontariusze – w miarę możliwości.
II Cele i zadania
§ 2.
- Celem Poradni jest wspomaganie harmonijnego rozwoju i efektywnego uczenia się dzieci i młodzieży poprzez udzielanie dzieciom i młodzieży,ich rodzicom, opiekunom, nauczycielom, wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.
- Do zadań poradni należy w szczególności:
a)diagnozowanie dzieci i młodzieży;
b) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
c) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
d) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. - Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności profilaktycznej, diagnostycznej, postdiagnostycznej i doradczej, w szczególności:
a) badania diagnostyczne,
b) opiniowanie,
c) udzielanie porad i konsultacji,
d) oddziaływania indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym,
e) zajęcia i rozmowy psychoedukacyjne,
f) prowadzenie wykładów i prelekcji,
g) prowadzenie mediacji,
h) współpraca ze środowiskiem ucznia,
i) interwencję kryzysową,
j) działalność profilaktyczną,
k) działalność informacyjno-szkoleniową. - Poradnia w ramach realizacji swoich zadań organizuje współdziałanie z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży,
ich rodzicom oraz nauczycielom poprzez:
a) kierowanie na specjalistyczną diagnozę i konsultację;
b) konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami innych placówek;
c) udział w inicjowaniu spotkań integrujących instytucje zajmujące się pomaganiem;
d) podejmowanie działań wymagających współpracy wielu specjalistów na rzecz pomocy dzieciom, młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom. - Prawa i obowiązki pracowników zawarte są w regulaminie pracy Poradni.
§ 3.
Działania profilaktyczne
- Poradnia realizuje profilaktykę wychowawczą ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, poprzez określanie zapewniających prawidłowy rozwój dziecka sposobów postępowania oraz wyrównywania braków rozwojowych spowodowanych czynnikami społecznymi, biologicznymi, zdrowotnymi i emocjonalnymi.
- Poradnia podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
Diagnoza i orzecznictwo specjalne
- Poradnia określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości dzieci i młodzieży. Wyjaśnia mechanizmy ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania rozwiązania tego problemu.
- Poradnia rozpoznaje potrzeby dzieci i młodzieży w środowisku przedszkolnym, szkolnym, rodzinnym i rówieśniczym.
- Rozpoznaje najlepiej rozwinięte funkcje i umiejętności (mocne strony) jako podstawy do dalszej pracy z dzieckiem.
- Określa poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci i młodzieży.
- Diagnozuje dzieci i młodzież z wybitnymi uzdolnieniami.
- Poradnia wydaje opinie w sprawach zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Poradnia wydaje na pisemny wniosek informacje o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
- Kwalifikuje do odpowiednich form pomocy psychologiczno–pedagogicznej, realizowanej przez poradnie, szkoły lub inne placówki.
- W Poradni jest powołany Zespół Orzekający, którego działanie określa Regulamin Zespołu Orzekającego.
Działania postdiagnostyczne i doradcze
- Poradnia prowadzi działalność terapeutyczną: terapię logopedyczną, terapię funkcji percepcyjno–motorycznych, terapię psychologiczno–pedagogiczną, terapię integracji sensorycznej.
- Poradnia prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne i zawodowe.
- Poradnia udziela wsparcia rodzicom, opiekunom, nauczycielom, w rozwijaniu umiejętności skutecznego oddziaływania dydaktycznego i wychowawczego.
- Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki. Wymienione zadanie Poradnia realizuje obowiązkowo od 1 stycznia 2016 r.
- Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania. - Poradnia informuje o instytucjach i osobach świadczących specjalistyczną bezpłatną pomoc dla dzieci i młodzieży, rodziców, opiekunów i wychowawców.
- Poradnia może udzielać pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży przez wolontariuszy.
III Organizacja Poradni
§ 4.
Organami Poradni są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczna.
§ 5.
Poradnią kieruje dyrektor.
Do zakresu obowiązków dyrektora należy:
- Kierowanie działalnością Poradni i ustalanie okresowych planów pracy, organizowanie
i nadzorowanie pracy wszystkich osób zatrudnionych w Poradni, w tym sprawowanie nadzoru pedagogicznego. - Czuwanie nad majątkiem Poradni i gospodarką materiałowo – finansową.
- Reprezentowanie Poradni na zewnątrz.
- Realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a w przypadku nieobecności wicedyrektora, dyrektora zastępuje inny nauczyciel Poradni wyznaczony przez dyrektora.
- W przypadku choroby lub długotrwałej nieobecności pracownika, dyrektor zleca przyjęcie klientów innemu pracownikowi,
- Na pisemny wniosek rodzica badanie dziecka może przeprowadzić inny specjalista, niż ten opiekujący się placówką, do której dziecko uczęszcza, warunkiem jest uzyskanie zgody danego specjalisty i zgody dyrektora.
§ 6.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrektor Poradni jest administratorem danych w rozumieniu zapisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
- W Poradni zgodnie z art. 37 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dn. 27.04.2016 r. z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) wyznaczony jest inspektor ochrony danych, do jego zadań należy m.in:
– Informowanie administratora danych oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów o ochronie danych,
– Monitorowanie przestrzegania w Poradni zapisów RODO oraz innych przepisów o ochronie danych,
– Monitorowanie przestrzegania w Poradni wdrożonych polityk w zakresie ochrony danych,
– Podejmowanie działań zwiększających świadomość w obszarze ochrony danych wśród pracowników,
– Przeprowadzanie szkoleń z obszaru ochrony danych pracowników Poradni,
– Udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
– Współpraca z organem nadzorczym – Urzędem Ochrony Danych Osobowych,
– Pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych, w tym z uprzednimi konsultacjami,
– Prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych oraz rejestru kategorii czynności przetwarzania danych,
– Zbieranie informacji w celu identyfikacji procesów przetwarzania danych w Poradni,
– Doradzanie i rekomendowanie określonych działań z obszaru ochrony danych administratorowi danych. - Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi. Pracownikami pedagogicznymi poradni są: psycholodzy, pedagodzy i logopedzi. Pracownikami administracji są: kierownik gospodarczy i sekretarki. Pracownikami obsługi poradni są: woźne. Poradnia zatrudnia lekarza konsultanta.
- Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. nr 56 z 1997 r. poz. 357 z późn. zm.).
§ 7.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni.
§ 8.
W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora. Zakres obowiązków wicedyrektora Poradni ustala dyrektor Poradni.
§ 9.
- Dyrektor Poradni opracowuje szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym w postaci tzw. arkusza organizacji, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 25 maja danego roku.
- Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności terenu działania Poradni i pracowników Poradni, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych.
- W arkuszu organizacji Poradni podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli w danym roku przystąpić do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
§ 10.
- Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i wyłonionym z jej grona zespołem doradczym, którego członkami są: wicedyrektor i koordynatorzy zespołów.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor. W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni. W zebraniach rady lub w określonych punktach tych zebrań mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, zaproszone w jej imieniu przez przewodniczącego inne osoby.
- Rada pedagogiczna:
1) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w poradni,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli poradni,
d) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
2) rada pedagogiczna opiniuje:
a) organizację Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) projekt planu finansowego,
c) wnioski o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych.
3) przewodniczący rady jest zobowiązany do:
a) realizacji uchwał rady,
b) tworzenia właściwej atmosfery Poradni,
c) pobudzania pracowników do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
d) dbania o autorytet rady pedagogicznej i ochrony praw i godności nauczyciela,
e) zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
f) przedstawienia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Poradni.
4) członkowie rady zobowiązani są do:
a) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
b) rozwiązywanie konfliktów pracowniczych odbywa się na bieżąco przy udziale wyłonionych w tajnym głosowaniu członków Rady Pedagogicznej cieszących się powszechnym zaufaniem,
c) przestrzegania postanowień prawa oświatowego i zarządzeń dyrektora,
d) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji, do których zostali powołani oraz w wewnętrznym samokształceniu,
e) realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłoszą do nich swoje zastrzeżenia,
f) składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań.
- Sytuacje sporne między organami poradni rozwiązuje zespół ds. mobbingu poradni, w skład którego wchodzą pracownicy wybrani w tajnym głosowaniu. W przypadku niemożności znalezienia rozwiązania sporu strony powołują bezstronnego mediatora, będącego osobą spoza Poradni, zaakceptowaną przez obie strony.
§ 11.
- Rada pedagogiczna przygotowuje i ustala statut Poradni oraz jego zmiany.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Poradni.
§ 12.
Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach.
§ 13.
1. W przypadku zawieszenia zajęć, za zgodą organu prowadzącego (z niżej wymienionych powodów:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21:00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa; 2) wystąpienie na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. np. klęski żywiołowe, zagrożenia epidemiologiczne, zagrożenia atakami terrorystycznymi i inne), na okres powyżej dwóch dni działania specjalistów organizowane są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć).
2. Na odległość mogą być prowadzone działania, które nie wymagają: specjalistycznego sprzętu, wystandaryzowanych narzędzi i warunków (chyba, że takie są dedykowane do formy on-line).
3. Technologie informacyjno-komunikacyjne stosowane podczas zawieszenia zajęć to: połączenia telefoniczne, służbowe adresy mailowe w domenie eduwarszawa, komunikator Teams dostępny z konta służbowego w domenie eduwarszawa.
4. Materiały z ćwiczeniami dla dzieci/uczniów mogą być wysyłane mailowo ze służbowych adresów mailowych w domenie eduwarszawa bądź udostępniane z aplikacji OneDrive, dostępnej z konta służbowego w domenie eduwarszawa.
5. Uczestnictwo ucznia w zajęciach prowadzonych na odległość potwierdzane jest przez wpisanie nazwiska na listę obecności, udostępnianą na czacie.
IV. Postanowienia końcowe
§ 14.
Poradnia prowadzi:
1. wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni,
2. rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń,
3. dokumentację badań,
4. dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni,
5. inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. dokumentacja o której mowa w pkt. 4 § 13, za zgodą organu prowadzącego poradnię, może być prowadzona wyłącznie w postaci elektronicznej.
§15.
Poradnia jest jednostką budżetową objętą zbiorczą obsługą finansowo-księgową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§16.
Poradnia jest placówką działającą w ciągu całego roku kalendarzowego, w której nie są przewidziane ferie szkolne, czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-20.00, a w soboty w godz. 8.30–13.30 (oprócz ferii letnich). Dopuszcza się czasowe zamknięcie placówki w okresie ferii letnich, na okres 10 dni roboczych, za zgodą organu prowadzącego oraz zmianę czasu pracy poradni w okresie ferii zimowych oraz świąt religijnych i państwowych.
§17.
Poradnia używa następującej pieczęci podłużnej:
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA Nr 3
Warszawa-Żoliborz
ul. Felińskiego 15, 01-513 Warszawa
tel. 22 27 72 210, 22 27 72 218
§18.
1. Wprowadza się obwieszczenie znowelizowanej, jednolitej wersji statutu.
2. Niniejszy jednolity tekst Statutu został uchwalony i ogłoszony na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 08.12.2022 r. – Uchwała nr 5/2022.
3. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.